Het is do 09 sep 2010, 12:26

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hartslag zones 
Auteur Bericht

Bericht Hartslag zones
Maximale hartslag = 195, wat moeten de 5 hartslag zones worden?

BRON: Loop! (boek van Gerard Nijboer en Kees Kooman)

5: 185 (max. Hartslag -10)
4: 175 (max. Hartslag -20)
3: 165 (max. Hartslag -30)
2: 155 (max. Hartslag -40)
1: 145 (max. Hartslag -50)

BRON: Garmin gebruiksaanwijzing

5: 176 - 195 (90%-100% max. hartslag)
4: 156 -176 (80%-90% max. hartslag)
3: 137 -156 (70%-80% max. hartslag)
2: 117 -137 (60%-70% max. hartslag)
1: 98 - 117 (50%-60% max. hartslag)

Wat te kiezen aan zones voor de hartslag? Hierboven 2 verschillende rekenmethoden om tot de zones te komen. Met zeer verschillende resultaten zeker in de zones 1 en 2 welke belangrijk zijn om ultra's te trainen. Zijn er nog meer methodes? Wat is "de juiste" methode volgens jullie ideeën?

ma 08 feb 2010, 22:54
Profiel E-mail

Bericht Re: Hartslag zones
Volgens mij kun je beter uitgaan van je anaerobe drempel (AD) als je de zones wil bepalen. Zelf heb ik 5 zones
Zone 1: 70% van de AD
Zone 2: 80% van de AD
Zone 3: 90% van de AD
Zone 4: 100% van de AD
Zone 5: hoger dan de AD

ma 08 feb 2010, 23:05
Profiel E-mail WWW
Persoonlijk ben ik van mening dat je helemaal niet met HF moet lopen.
Gewoon lkkr op gevoel, luisteren naar je lichaam en aanpassen aan de omstandigheden.

ma 08 feb 2010, 23:14

Hartgrondig met Jeroen eens!

ma 08 feb 2010, 23:25
Profiel E-mail

Ben dit keer totaal met Jeroen eens. Ben zelf ook voorstander van het op gevoel lopen. Loop zelf wel met een Garmin maar zonder HF meter. Volgens mij ben je veel ste veel gefocused op je hartritme en niet op je gevoel van snelheid. Liep in het verleden de marathon in 2.51.05 en kon exact aanvoelen of ik te hard ging of niet. En als ik een dag had dat ik me slecht voelde of verkouden was dan liep ik zowiezo baggertijden HF meter of niet. Ik heb wel hf meters gebruikt in het verleden, maar vond het net als Jeroen 3x niks. Ik spreek hier in de verleden tijd want ik loop geen marathons meer op pure snelheid, maar als trainingsdoeleinden voor langere afstanden

ma 08 feb 2010, 23:30
Profiel E-mail

Bob, anaerobe drempel?
Hennie, Ton, Jeroen, mijn gevoel geeft mij aan dat ik, een beginnend (ultra)hardloper veel kan hebben aan een hartslagmeter. Daarnaast biedt de Garmin een snelheidsmeter. Dit hulpmiddel helpt mij om mijn gevoel voor snelheid en hartslag te ontwikkelen.

ma 08 feb 2010, 23:42
Profiel E-mail

Hoi Gerwin,

Hoewel ik Ton en Jeroen kan snappen dat op gevoel lopen eigenlijk het fijnst is, heb ik in de afgelopen jaren veel van mijn eigen lijf geleerd door om de paar maanden een maandje met een harstlagmeter te trainen en/of wedstrijden te lopen. In het kader van dat het leuk en leerzaam kan zijn en meten is weten.

Over zones en schema's kan ik je weinig vertellen, wel over eigen ervaringen, wie weet kan je er wat mee. Mijn belangrijkste ervaring is dat het hart (de hartslag) eigenlijk nooit liegt en dat bepaalde wetmatigheden altijd wel gelden. Deze wetmatigheden kunnen je zeker in het begin helpen, hoe langer je loopt, hoe meer je gevoel het zal overnemen. In de eerste jaren liggen verkeerde inschattingen, overschatting en impulsiviteit nog vaak op de loer.

Wat geldt en gold eigenlijk altijd voor mij (hartslagzones kunnen per persoon aardig verschillen):

een 10 km kon ik op mijn 30-35ste lopen tussen de 175-185, is nu ongeveer (46) 165-175.
een 21 km (35e: 170, nu 160)
een 42 km (35e: 165, nu 155)
een 6 uur (35e: 150, nu 142)
een 12 uur (35e: 140, nu wrs 130-135)

Als je in de eerste uren van een ultraloop boven je bijbehorende hartslag loopt, moet je dat vrijwel altijd "letterlijk" bezuren. Een hartslagmeter kan bij erg warm weer ook handig zijn. Bij temperaturen van 30-35 graden, ben je geneigd direct lekker enthousiast van start te gaan, wat je vrijwel altijd nekt. Een hartslagmeter biedt in zulke situaties een handige rem en een hulpmiddel.

Wat ik zelf wel leuk vond dat ik leerde dat ik met kleine looptestjes op de baan (half uur lopen, laatste twee kilometer opnemen), vrij nauwkeurig vooraf eindtijden van ultralopen inschatten (als je je aan je plan houdt en je niet laat meeslepen door randverschijnselen -);

Als ik naar het antwoord van Bob kijk, denk ik dat zijn antwoord over het AD wel bij mijn gevoel aansluit. Hoe je nu moet gaan trainen, mag jezelf bepalen. Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Loop ze.

Nou

ma 08 feb 2010, 23:49
Profiel E-mail

Anaerobe drempel is de hartslag waarbij de verzuring optreedt. Door te testen (Conconi, VIAD, uurloop) is de AD te bepalen. Ik loop altijd op hartslag en ervaar het niet als vervelend of beperkend. Ik ben ook niet gefocust op de hartslag tijdens het lopen. Ik voel meestal wel welke hartslag ik loop. Dat ik toch altijd op hartslag train, is om in elk geval niet harder te trainen dan de bedoeling is. Daarbij is ook mijn gevoel bepalend. Als het heel gemakkelijk gaat en de neiging bestaat om harder te lopen, zal ik de hartslag niet hoger laten oplopen dan gepland. Heb ik echter heel veel moeite om bij een bepaalde hartslag te trainen, zal ik niet koste wat kost die hartslag proberen te halen. Dan loop ik gewoon enkele slagen lager. Gevoel is dus erg belangrijk, maar de hartslag is daarbij een "corrigerende" factor.

di 09 feb 2010, 00:20
Profiel E-mail WWW

Zelf kan ik geen antwoorden geven over hartslagen en bandjes, lat staan wat de max en zone's moeten wezen.
Zoals is geschreven, echt op gevoel en ik zou het eerder tijdslopen noemen, vaak ook zonder tijd lopen in mooi natuur is het mooiste.

Natuurlijk is meten, weten, maar stel dat je een marathon redelijk snel en vlak wilt gaan lopen en achteraf blijkt dat je zonder klokkie en hardslagmeters elke 5 km tijdens die marathon met hooguit 50 seconden verschil loopt!, dan is je gevoel toch goed en weg met die meters!.

Maar goed, geen echt antwoord van mij en ik hou het bij tijds(loos) lopen en veel op gevoel, maar voornamelijk met plezier!.

Groet Rinus, soms tijdloos.

di 09 feb 2010, 00:47
Profiel E-mail

Ik ben het met de heren wel eens dat een HF meter een goede graadmeter is voor beginnende lopers die nog totaal geen tempogevoel hebben, maar ook voor gevordende die bijv. in een groep trainen en zich laten opjagen en hierdoor veel te hard lopen voor de betreffende training. Ben zelf opgegroeid in een tijd dat er nog geen HF meters bestonden en je dus puur op je gevoel je tijden liep. Nu had ik wel een trainer (Pieter Keij) die schema's maakte waarbij je op gegeven ogenblik wel wist hoe hard je moest lopen om je trainingsdoel te bereiken. Heb dus wel HF meters gebruikt in een later stadium zoals ik al eerder schreef, maar voelde me daar niet prettig bij. Nu heb ik trouwens tegenwoordig helemaal geen zin om ook nog eens bij mijn sport aan hartfrequenties te denken. Ik werk namelijk als verpleegkundige op een cardiologieafdeling. Maar dat is puur peroonlijk.

di 09 feb 2010, 10:15
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende